Foto: Tina Ditlefsen

HOLDER MASKEN

Grete Larssen: Ihuga dukkermaker ved Nordland Teater

Oppdatert 19. apr. 2024 kl. 11.47
artikkel

Dukkedesigner og dukkemaker Grete Larssen jobber som rekvisitør og rekvisittmaker ved Nordland Teater. I forberedelsene til høstens forestilling "Mulegutten" får hun bruk for sin mer enn 20 års fartstid med dukketeaterfigurer.

Lidenskapen for dukketeateret, eller figurteateret som det nå oftere kalles, har alltid vært der. Her forteller hun om dukkemakertradisjon og teatermagi.

Men først må vi bli kjent med Mulegutten. Er han en hest?

– Jeg hadde ikke hørt om verken Mulegutten eller Øyvind Torseter før jeg ble spurt om å gjøre design på denne forestillingen.

Øyvind Torseter, som har illustrert og skrevet boken om Mulegutten, er en kritikerrost barnebokforfatter og illustratør. Den stornesede, mummiaktige hovedpersonen har fulgt Torseter i en rekke bøker. Denne gangen er fortellingen basert på "Risen som ikke hadde noe hjerte på seg" fra Asbjørnsen & Moes eventyrsamling

– I grunnen syntes jeg først dette var en rar blanding av kjente folkeeventyr og Torseters tegnede univers. Hvem er egentlig Mulegutten? Er han en hest? Nei, det kan han jo ikke være, for han HAR jo en hest. Hvorfor heter han «Mulegutten» og hvorfor ser alle seks brødrene hans ut som okser – og hva har elefanten og blekkspruten i denne historien å gjøre, egentlig?

Mange spørsmål førte Grete til biblioteket. Her lånte hun alle bøkene de hadde av Torseter og hun forstod omsider at Mulegutten hadde en helt særegen fortid.

– Bokstabelen står på verkstedet og jeg må stadig vekk ta dem fram og se på tegningene og fargene i bøkene. Slik blir jeg litt bedre kjent med dem for hver dag. Det er en fornøyelse, påpeker Larssen.

Skisse av Mulegutten, inspirert av Øyvind Torseters illustrasjoner. Foto: Tina Ditlefsen

Det dukker opp en elefant, en blekksprut og naturligvis et troll i det moderne eventyret. Hvordan vil de bli framstilt?

Karakterene skal framstilles som en leken blanding av dukker, masker og skuespillere. Noen av figurene er i grenseland mellom dukker og masker, noen er i andre grenseland, som for eksempel mellom kostymer og dukker og noen har utgangspunkt i flyvende drager og oppblåsbare hagenisser. Det skal også være med noen mer trauste, klassiske dukketyper som skal skjæres i tre. Skuespillernes kropper brukes gjerne også som scenografi for mindre figurer. Alt er foreløpig relativt åpent, selv om vi er i full produksjon av dukkene, forteller Larssen.

En av hjelperne til Mulegutten tar form.

Hva er hemligheten bak en god teaterdukke?

– Hemmeligheten er forenkling.

Min filosofi er at en teaterdukke skal kunne så lite som mulig. Men det den kan, det skal fortelle noe vesentlig om karakteren. Det gjelder også det den ikke kan. Ofte er det begrensningen som skaper magien.

Hvis en figur har for mange finesser og et veldig naturalistisk utseende, sitter man gjerne bare og ser på alle feilene. Jeg blir ofte skuffet når jeg ser figurteater der dukkene ikke gjør noe annet enn det en skuespiller kan gjøre bedre.

Hvordan blir dukkene en del av magien, da?

– Mhm.

Det å blåse liv i en teaterfigur er vanskelig. Du kan ha den mest fantastiske teaterdukken i hendene, men hvis du ikke kan projisere og uttrykke deg gjennom materialer, så er hele arbeidet med å lage dukken bortkastet. En dyktig dukkespiller, derimot, kan få en tekopp til å gråte eller en trepinne til å puste. Kunstarten er etter min mening undervurdert. Ikke alle skuespillere kan bli gode dukkespillere. Noen klarer det aldri. Det er faktisk et eget fag som krever en bestemt type musikalitet.

Det handler også om godt samarbeid. Både snekker og kostymemakere er i sving. Ofte handler det om å lage ting og effekter fra bunnen av.

– Mange av framstillingsmåtene jeg bruker for å produsere disse figurene er teknikker som jeg har lærte på skole i Praha på 90-tallet.

Jeg blir alltid så glad når jeg kan konstatere at disse gamle metodene for å framstille form og bevegelse fortsatt fungerer. Det er klassiske teknikker som involverer gips, leire, tre, papir, tekstil og luft. Denne gangen skal vi holde oss unna isopor, plast og fuskepels.

Fortell litt om regissør og scenograf?

– Niels Peter Underland som har regi og Gjermund Andresen som har scenografien på Mulegutten kjenner jeg fra før.

Gjermund og jeg har delt atelier da han var nyutdannet scenograf og jeg jobbet frilans som dukkemaker og -designer i hovedstaden. Nå er han en anerkjent scenograf som blir mye brukt både i inn- og utland.

Niels Peter og Teater Joker kjenner jeg ikke så godt, men jeg har forstått at de har en åpen form og en leken tilnærming til både rommet og måten å fortelle historien på. Både scenografien og figurene må gi muligheter og ikke for stramme rammer, slik at skuespillerne kan skape det universet som vi til slutt skal invitere publikum inn i.

Høres ut som en god plan. Kan du røpe noe av historien?

– Mulegutten legger ut på en reise for å redde brødrene sine som er gjort om til stein av et troll. Underveis får han hjelp fra blant annet en ulv og en elefant og naturligvis ei prinsesse. Så det burde gå hans vei. Slik det pleier å gjøre med helten i eventyret.

- Jeg gleder meg til å se på ungene som ser på teater.

Det er det beste jeg vet.

"Mulegutten" produseres av Nordland Teater i samarbeid med Joker Teater. Forestillingen skal på turne i Nordland til høsten.

«Hemmeligheten med en god teaterdukke er forenkling. »

Regissør Terje Ranes styrer skuta i Keiserlosen

Om vennskap, maktspill og komiske krasj på åpent hav

01.10.2025

Kulturens plass i framtidens Nordland

Hvilket samfunn bygger vi uten den?

23.09.2025

Da losen satte keiseren på plass

– De er keiser af Tyskland og har kommandoen der, men her ombord har nu jeg kommandoen

26.09.2025

Med penn og teft

Klar for uvær og et vennskap som må tåle litt sjøgang

16.09.2025

Vi tar barn på alvor – også når vi leker

De er våre viktigste publikummere

11.04.2025

Fra Pippi til lofottorsk – Ole Christian Øen er tilbake

En musikalsk oppdagelsesreise for små og store

12.03.2025

Helene Uri om Honningtunger

– En historie om sannhet, løgn og den skarpe brodden i vennskap

25.02.2025

Fredskonsert i Teaterkafeen 20. februar

Sammen for barn i krig

21.02.2025

Trygve Hoffs Minnepris 2024 til Grenland Friteater

Delt ut under Vinterlysfestivalen

11.02.2025

Urpremiere på Nordnorske barnesanger 27. april

En musikalsk og leken opplevelse for barna

18.02.2025

Åpningen av Vinterlysfestivalen lørdag kl 11

La magien begynne!

05.02.2025

Prisvinner

Nordland Teater hedres for programmet til Kodenavn: Operasjon Asfalt

03.02.2025
02.01.2025 Vinterlysfestivalen sikret støtte 19.12.2024 Birgitte Strid takkes av som teatersjef 13.12.2024 Julegave til Kvinnenettverket Noor 09.12.2024 Programslipp og billettkø 02.12.2024 Kolstads første - med urpremiere 8. mars 02.12.2024 Miljøfyrtårnrapport 2023 29.11.2024 Billettslipp, dramatikerdebut og foredrag 29.11.2024 Kickoff Vinterlysfestivalen 2025 02.10.2024 Gratisarrangement i Mo kirke 16. oktober kl 18:00 23.09.2024 Under overflaten på «Kodenavn: Operasjon Asfalt» 16.09.2024 Spennende mulighet som lydtekniker 08.08.2024 Anmeldelse War Travels 07.08.2024 Ansetter ny produksjonssjef og snekker 03.07.2024 Opplev Nordland på en ny måte 25.06.2024 Nordlandsbanen: Krigsfangenes spor 11.06.2024 Every stop holds a new memory 10.06.2024 Tog o hoi! 06.06.2024 Førpremiereprat 22.05.2024 Ny leder for Vinterlysfestivalen 25.04.2024 Samtale med avtroppende produksjonssjef 22.04.2024 Nordland Teater søker produksjonssjef 18.12.2023 Intervju med manusforfatter Stein Elvestad 11.12.2023 Vinterlysfestivalen 2024 11.12.2023 Kulturåret 2024 21.11.2023 The Trail Way 08.11.2023 Tilbakemeldinger på "Titus Andronicus" 30.10.2023 Intervju med regissørene 25.10.2023 Changing Currents 13.10.2023 Skolemateriell 27.09.2023 Første slipp Vinterlys 2024 20.09.2023 Ketil Kolstad 28.08.2023 Karoline Solbakken blir vår nye produksjonssjef 17.07.2023 Vinner av pris for nyskapende forestilling 20.06.2023 ​Ohoi, togrøvere på Nordlandsbanen! 12.06.2023 Nordland Teater søker ny teatersjef 31.05.2023 Lyttedugnad 05.05.2023 Produksjonssjef 13.04.2023 Teater er så personlig, det får deg til å tenke 31.03.2023 Kulturell vandring i Nordland 24.02.2023 Fortell om din opplevelse 14.02.2023 Starten på det kulturelle årshjulet 03.02.2023 Stolte vinnere av beste kampanje 26.01.2023 Art-Trail på sporet 04.01.2023 Høringssvar 17.11.2022 Litt tid e den største presang 11.11.2022 Vinterlyskunstner 2023 09.11.2022 Nordisk kulturliv må styrkes 02.11.2022 Verdifullt å kjenne sitt publikum 26.10.2022 Unik utstilling til Mo i Rana 19.10.2022 Det øves og prøves på Kappe Land 27.09.2022 Lengsel etter døden 27.09.2022 Teateret som et treningssenter for empati 19.09.2022 Byr næringslivet opp til å vinterlyse 29.08.2022 Flerkulturelt brukerpanel 24.06.2022 Should I Stay or Should I Go 08.06.2022 Heder til Moby Dick og Utvik Senior 30.05.2022 Servicepris til Nordland Teater 29.04.2022 Etablerer Sense of North AS 22.04.2022 Skriver teaterhistorie 23.02.2022 Teaterprat med Helén Vikstvedt 15.02.2022 Har du en hybel ledig, kom på banen 12.02.2022 Nå kan vi klemme og danse igjen 26.01.2022 Restart Mo i Rana med Vinterlys 11.01.2022 Morten Espeland 22.12.2021 Ønskeliste 19.11.2021 Spektakulære opplevelser bak hver sving 08.11.2021 Talentfulle Kristoffer Hjulstad 25.10.2021 Kulturstreiken over 21.10.2021 Kulturstreiken rammer Nordland Teater 18.10.2021 Det Henrik sa, begeistrer oss 13.10.2021 Regissøren bak Mulegutten