Foto: Tina Ditlefsen

HOLDER MASKEN

Grete Larssen: Ihuga dukkermaker ved Nordland Teater

Oppdatert 19. apr. 2024 kl. 11.47
artikkel

Dukkedesigner og dukkemaker Grete Larssen jobber som rekvisitør og rekvisittmaker ved Nordland Teater. I forberedelsene til høstens forestilling "Mulegutten" får hun bruk for sin mer enn 20 års fartstid med dukketeaterfigurer.

Lidenskapen for dukketeateret, eller figurteateret som det nå oftere kalles, har alltid vært der. Her forteller hun om dukkemakertradisjon og teatermagi.

Men først må vi bli kjent med Mulegutten. Er han en hest?

– Jeg hadde ikke hørt om verken Mulegutten eller Øyvind Torseter før jeg ble spurt om å gjøre design på denne forestillingen.

Øyvind Torseter, som har illustrert og skrevet boken om Mulegutten, er en kritikerrost barnebokforfatter og illustratør. Den stornesede, mummiaktige hovedpersonen har fulgt Torseter i en rekke bøker. Denne gangen er fortellingen basert på "Risen som ikke hadde noe hjerte på seg" fra Asbjørnsen & Moes eventyrsamling

– I grunnen syntes jeg først dette var en rar blanding av kjente folkeeventyr og Torseters tegnede univers. Hvem er egentlig Mulegutten? Er han en hest? Nei, det kan han jo ikke være, for han HAR jo en hest. Hvorfor heter han «Mulegutten» og hvorfor ser alle seks brødrene hans ut som okser – og hva har elefanten og blekkspruten i denne historien å gjøre, egentlig?

Mange spørsmål førte Grete til biblioteket. Her lånte hun alle bøkene de hadde av Torseter og hun forstod omsider at Mulegutten hadde en helt særegen fortid.

– Bokstabelen står på verkstedet og jeg må stadig vekk ta dem fram og se på tegningene og fargene i bøkene. Slik blir jeg litt bedre kjent med dem for hver dag. Det er en fornøyelse, påpeker Larssen.

Skisse av Mulegutten, inspirert av Øyvind Torseters illustrasjoner. Foto: Tina Ditlefsen

Det dukker opp en elefant, en blekksprut og naturligvis et troll i det moderne eventyret. Hvordan vil de bli framstilt?

Karakterene skal framstilles som en leken blanding av dukker, masker og skuespillere. Noen av figurene er i grenseland mellom dukker og masker, noen er i andre grenseland, som for eksempel mellom kostymer og dukker og noen har utgangspunkt i flyvende drager og oppblåsbare hagenisser. Det skal også være med noen mer trauste, klassiske dukketyper som skal skjæres i tre. Skuespillernes kropper brukes gjerne også som scenografi for mindre figurer. Alt er foreløpig relativt åpent, selv om vi er i full produksjon av dukkene, forteller Larssen.

En av hjelperne til Mulegutten tar form.

Hva er hemligheten bak en god teaterdukke?

– Hemmeligheten er forenkling.

Min filosofi er at en teaterdukke skal kunne så lite som mulig. Men det den kan, det skal fortelle noe vesentlig om karakteren. Det gjelder også det den ikke kan. Ofte er det begrensningen som skaper magien.

Hvis en figur har for mange finesser og et veldig naturalistisk utseende, sitter man gjerne bare og ser på alle feilene. Jeg blir ofte skuffet når jeg ser figurteater der dukkene ikke gjør noe annet enn det en skuespiller kan gjøre bedre.

Hvordan blir dukkene en del av magien, da?

– Mhm.

Det å blåse liv i en teaterfigur er vanskelig. Du kan ha den mest fantastiske teaterdukken i hendene, men hvis du ikke kan projisere og uttrykke deg gjennom materialer, så er hele arbeidet med å lage dukken bortkastet. En dyktig dukkespiller, derimot, kan få en tekopp til å gråte eller en trepinne til å puste. Kunstarten er etter min mening undervurdert. Ikke alle skuespillere kan bli gode dukkespillere. Noen klarer det aldri. Det er faktisk et eget fag som krever en bestemt type musikalitet.

Det handler også om godt samarbeid. Både snekker og kostymemakere er i sving. Ofte handler det om å lage ting og effekter fra bunnen av.

– Mange av framstillingsmåtene jeg bruker for å produsere disse figurene er teknikker som jeg har lærte på skole i Praha på 90-tallet.

Jeg blir alltid så glad når jeg kan konstatere at disse gamle metodene for å framstille form og bevegelse fortsatt fungerer. Det er klassiske teknikker som involverer gips, leire, tre, papir, tekstil og luft. Denne gangen skal vi holde oss unna isopor, plast og fuskepels.

Fortell litt om regissør og scenograf?

– Niels Peter Underland som har regi og Gjermund Andresen som har scenografien på Mulegutten kjenner jeg fra før.

Gjermund og jeg har delt atelier da han var nyutdannet scenograf og jeg jobbet frilans som dukkemaker og -designer i hovedstaden. Nå er han en anerkjent scenograf som blir mye brukt både i inn- og utland.

Niels Peter og Teater Joker kjenner jeg ikke så godt, men jeg har forstått at de har en åpen form og en leken tilnærming til både rommet og måten å fortelle historien på. Både scenografien og figurene må gi muligheter og ikke for stramme rammer, slik at skuespillerne kan skape det universet som vi til slutt skal invitere publikum inn i.

Høres ut som en god plan. Kan du røpe noe av historien?

– Mulegutten legger ut på en reise for å redde brødrene sine som er gjort om til stein av et troll. Underveis får han hjelp fra blant annet en ulv og en elefant og naturligvis ei prinsesse. Så det burde gå hans vei. Slik det pleier å gjøre med helten i eventyret.

- Jeg gleder meg til å se på ungene som ser på teater.

Det er det beste jeg vet.

"Mulegutten" produseres av Nordland Teater i samarbeid med Joker Teater. Forestillingen skal på turne i Nordland til høsten.

«Hemmeligheten med en god teaterdukke er forenkling. »

Samtale med avtroppende produksjonssjef

En særdeles aktiv periode ved Nordland Teater

26.04.2024

Nordland Teater søker produksjonssjef

Ledig stilling fra august 2024

22.04.2024

Intervju med manusforfatter Stein Elvestad

En historie om menneskeskjebner

20.12.2023

Vinterlysfestivalen 2024

Omfavner kjærligheten til scenekunsten

13.12.2023

Kulturåret 2024

– Et år for store tanker

22.01.2024

The Trail Way

#bucketlistjourney

30.11.2023

Tilbakemeldinger på "Titus Andronicus"

Det beste Shakespeare jeg har sett i Norge, noensinne

19.04.2024

Intervju med regissørene

Norgespremiere på Titus Andronicus

30.10.2023

Changing Currents

Gratis teaterforestilling med flerkulturelt ensemble

04.12.2023

Skolemateriell

Utforsk karakterene, handlingen og temaene som gjør "Titus Andronicus" tidløs

13.10.2023

Første slipp Vinterlys 2024

Metteson, Iren Reppen og Oscar Danielson

27.09.2023

Ketil Kolstad

Neste teatersjef ved Nordland Teater

19.04.2024

Karoline Solbakken blir vår nye produksjonssjef

Hjertelig velkommen!

28.08.2023

Vinner av pris for nyskapende forestilling

Torn & Rose i Eventyrland

15.09.2023

​Ohoi, togrøvere på Nordlandsbanen!

røverteater, skattejakt og polarsirkeldåp

19.04.2024

Nordland Teater søker ny teatersjef

søknadsfrist 15. august

13.06.2023

Lyttedugnad

opplesing av rapport fra Sannhets- og Forsoningskommisjonen

31.05.2023

Produksjonssjef

ettårig vikariat fra 1. august 2023

05.05.2023

Teater er så personlig, det får deg til å tenke

verdsetter mangfoldet

13.04.2023

Kulturell vandring i Nordland

et nytt opplevelseskonsept tar form

11.04.2023

Fortell om din opplevelse

Ber om hjelp fra publikum

24.02.2023

Starten på det kulturelle årshjulet

Vi applauderer Sparebank1 Helgeland

19.04.2024

Stolte vinnere av beste kampanje

Juryen er imponert og fikk lyst å dra på teater!

19.04.2024

Art-Trail på sporet

Reis sakte, opplev mer!

19.04.2024

Høringssvar

Strategi for reiseliv og opplevelser i Nordland 2023-2027

04.01.2023

Litt tid e den største presang

Eg veit at du prøv, og eg trur du førstår at eg elsk deg uansett ka eg får

17.11.2022

Vinterlyskunstner 2023

Vernissage lørdag 11. februar kl 17.00 i Moment

19.04.2024

Nordisk kulturliv må styrkes

Felles kulturpolitisk opprop til Nordens kulturministre

19.04.2024

Verdifullt å kjenne sitt publikum

Brukerpanel og kulturmeninger

02.11.2022

Unik utstilling til Mo i Rana

Rana Kunstforening viser fram Skeive ikoner

19.04.2024

Det øves og prøves på Kappe Land

Mange elementer skal på plass før urpremieren 4. november

19.10.2022

Lengsel etter døden

Et håp i bunnen, i følge Astrid Hansen Holm

27.09.2022

Teateret som et treningssenter for empati

Jon R. Skulberg om Fruen fra havet

27.09.2022

Byr næringslivet opp til å vinterlyse

En årlig feiring av kunsten, kulturen og menneskene i nord

19.09.2022

Flerkulturelt brukerpanel

Brukeropplevelsen i sentrum

29.08.2022

Should I Stay or Should I Go

En du bør ha et forhold til?

24.06.2022

Heder til Moby Dick og Utvik Senior

En ære å være blant de nominerte, enda mer gøy å vinne!

08.06.2022

Servicepris til Nordland Teater

Blid, trivelig og svært hjelpsom

30.05.2022

Etablerer Sense of North AS

Ringvirkninger langt utenfor scenekanten.

19.04.2024

Skriver teaterhistorie

Vinterlys for første gang i Bodø.

22.04.2022

Teaterprat med Helén Vikstvedt

Aktuell som moren i «Som før og etter».

23.02.2022

Har du en hybel ledig, kom på banen

Hva gjør Mo i Rana til en bra plass å bo og besøke?

19.04.2024

Nå kan vi klemme og danse igjen

Praktisk talt alle smitteverntiltak er fjernet.

12.02.2022

Restart Mo i Rana med Vinterlys

7 magiske festivaldager i februar, hvert år.

26.01.2022

Morten Espeland

Årets Vinterlys-profil

11.01.2022

Ønskeliste

Signalene er viktige

22.12.2021

Spektakulære opplevelser bak hver sving

og hundrevis av grunner til å bli en dag ekstra.

19.11.2021

Kulturstreiken over

Glade ansatte på jobb i dag.

25.10.2021

Kulturstreiken rammer Nordland Teater

13 ansatte tatt ut fra mandag 25. oktober

21.10.2021

Det Henrik sa, begeistrer oss

om det å være menneske og om hverandre

18.10.2021

Regissøren bak Mulegutten

Varm. Inkluderende. Dedikert.

13.10.2021

ÅPEN DAG

9. oktober kl 11-15

19.04.2024

I sofaen med Fredrik Brattberg

Vil trekke folk til Nordland Teater.

25.09.2021

I sofaen med Birgitte og Kjersti Elvik

Teatersjefen møter interessante personer til en avslappet sofaprat.

20.09.2021

Nordland Teaters nybygg til 12,3 millioner

Avduket 18. september på åpningen av den 20. Vinterlysfestival.

19.09.2021

Får 500.000 kroner til å videreføre flerkulturelt ungdomsprosjekt

Gledelig nyhet!

19.04.2024

Bursdagsfeiring og avduking av Rugekassa

Nå får NT Ung sitt etterlengtede øvingslokale

19.04.2024

NYiBYEN

En smakebit av Nordland Teater

19.04.2024

Et friskt pust

Yngvild Berg Keilen

19.04.2024

Kobler kultur og reiseliv

WAR TRAVELS

21.06.2021

Teater i digitale formater

Ettårig tverrkunstnerisk utviklingsprosjekt

19.04.2024

Vi hyller mangfold

En kulturell kraft i Nordlandsamfunnet

19.04.2024

HOLDER MASKEN

Grete Larssen: Ihuga dukkermaker ved Nordland Teater

19.04.2024

DUS: Stjerner i sikte

Ungdomsteater leverer overbevisende

08.04.2021

Om å være isolert på en klippe, i sitt eget hjem, i sitt eget sinn.

Fra en dag til en annen ble livet forandret.

19.04.2024

Blir ny plansjef ved Nordland Teater

Dette er drømmejobben!

19.04.2024

Omstridt forlis

Utvik Senior premiere på Festspillene i Nord-Norge

19.04.2024

Ekstraforestillinger SÅ SOM I HIMMELEN

begrenset antall billetter i salg nå

19.04.2024

Meld deg på nyhetsbrev

oppdateringer rett i innboksen

19.04.2024

Fly kan fylles til randen, mens kulturlivet stenges ned

Brev til våre folkevalgte

19.04.2024

Urovekkende endring i kulturmodellen

en maktforskyvning fra kulturinstitusjoner til direktorat

19.04.2024

Herlige tilbakemeldinger

Tusen takk. Det er skikkelig stas.

25.02.2021

Regissøren bak Så som i himmelen

Morten Borgersen

09.02.2021

Billettene til Så som i himmelen går unna

Kulturens kraft påvirker oss

03.02.2021

DOAJVVO - HÅP med Ronja-Katrin Larsen

musikkteater av Åarjelhsaemien Teatere

19.04.2024

Vinterlys 2021 utsatt til høsten

Ny dato: 18.-24. september

14.09.2021

Næring til sjelen

Birgitte Strid

29.12.2020

Satser på ungdommen

med gode støttespillere

22.12.2020

Stiller opp for Kirkens Bymisjon

en annerledes Julekalender

16.12.2020

Vinterlysprofil 2021

Kjersti Elvik

18.11.2020

Gavekort på magiske øyeblikk

du tar med deg resten av livet

13.02.2021